Verdi - Oberto, Conte di San Bonifacio / Оберто, граф ди Сан Бонифачо
Год выпуска: 2007
Страна-производитель: Italy
Жанр: Opera
Продолжительность: 2ч 4мин
Субтитры: Deutsch, English, Español, 한국어, 简体中文, Français
Исполнители:
Giovanni Battista Parodi (Oberto)
Francesca Sassu (Leonora)
Мариана Пенчева БГ - Mariana Pentcheva (Cuniza)
Fabio Sartori (Riccardo)
Giorgia Bertagni (Imelda)
Описание: День 17 ноября 1839 года стал знаменательной датой в истории итальянского музыкального театра. В этот день в Ла Скала состоялась премьера оперы «Оберто, граф ди Сан-Банифачио» неизвестного молодого композитора Джузеппе Верди. Успех был столь значителен, что партитуру приобрело издательство Рикорди за 1600 итальянских лир, впоследствии получившее огромные прибыли и мировую известность, благодаря изданию клавиров и партитур гениального композитора. Половину гонорара Верди отдает Бортоломео Мерелли — импрессарио театра «Ла Скала», чью помощь в период становления музыкальной карьеры композитора трудно переоценить.
Действие происходит в Бассано в 1228 году.
November 1839: Giuseppe Verdis erste Oper wird an der Mailänder Scala uraufgeführt. Die junge Sopranistin Giuseppina Strepponi, im Alter von 23 Jahren - als Favoritin des Intendanten - schon Primadonna der Scala, hat Gefallen an Verdis Musik und seinen Opernplänen gefunden und setzt sich für den jungen, aufstrebenden Komponisten ein. Man einigt sich auf eine im Mittelalter vor dem Hintergrund von Familienhaß und Eifersucht spielende Liebesgeschichte. Giuseppina Strepponi kann dann aus Zeitgründen doch nicht die Premiere singen, aber "Oberto" hat dennoch Erfolg. Zwei Dinge ahnt aber zu diesem Zeitpunkt noch niemand: Daß Verdi eines Tages der führende Opernkomponist Italiens (wenn nicht sogar der ganzen Welt) sein wird - und daß Giuseppina Strepponi acht Jahre später Verdis Lebensgefährtin und 1859 sogar seine Ehefrau sein wird...
Riccardo, Graf von Salinguerra, will Cuniza, die Schwester von Ezzelino da Romano, heiraten, weil er sich davon einen Zuwachs an Macht verspricht. Zuvor hat er Oberto, den Grafen von Bonifacio, in die Verbannung getrieben und Obertos Tochter Leonora verführt, sich dann jedoch Cuniza zugewandt. Oberto ist zur Hochzeitsfeier angereist, um Rache zu nehmen. Leonora erzählt Cuniza die Vorgeschichte. Cuniza ist empört und beschließt, daß Riccardo zu Leonora zurückkehren soll. Oberto kommt im Zweikampf mit Riccardo ums Leben. Riccardo erkennt nun seine Schuld, betet und flieht. Schließlich bittet er Leonora in einem Brief um Verzeihung und überläßt ihr seine Güter. Leonora geht ins Kloster, Cuniza bleibt allein zurück.
Kein anderer Komponist hat eine so große künstlerische Entwicklung durchgemacht wie Giuseppe Verdi. An der immensen Schaffensbreite von "Oberto" bis "Falstaff" läßt sich die Operngeschichte des 19. Jahrhunderts exemplarisch verfolgen. Der Name Verdi wurde zum Synonym für italienische Oper. Er konnte in der Melodie alle menschlichen Gefühle darstellen, lockerte den starren Wechsel zwischen Szene und Arie, setzte die Singstimme wirkungsvoll ein und hatte ein Gespür für packende Dramatik. Sein Werk fasziniert die Touristen in der Arena von Verona ebenso wie die modernen Musiktheater-Regisseure, deren Aktualisierungen beweisen, wieviel Interpretationsarbeit ein gutes Kunstwerk verträgt.
Der Musiker Verdi setzte neue Maßstäbe in der Oper, der Politiker Verdi engagierte sich für die Einheit und Unabhängigkeit seines Heimatlands; der Gefangenenchor aus "Nabucco" gilt als heimliche italienische Nationalhymne. Der Finanzier Verdi wußte aus seinem Talent Kapital zu schlagen, der Mäzen Verdi gründete in Mailand das berühmte Altersheim für Musiker. Und doch blieb er, wie er selbst sagte, ein Bauer, der sich auf seinem Landgut am wohlsten fühlte. Kein Wunder, daß eine Zeit lang fast kein Komponist an Verdi vorbeikam, wenn er sich auf das Gebiet der Oper wagte.
TV-Premiere im Rahmen der Reihe 'Tutto Verdi' zum 200. Geburtstag im Oktober 2013
An explosive first work
There are many aspects of Verdi’s first opera Oberto – first staged in 1839 – that seem familiar. Indeed, it would be surprising if it were otherwise, for this was the work of a professional novice. In seven arias, two duets, a trio, a quartet and the obligatory grand finale at the end of the opening act, the composer – not yet twenty-six years old – sticks extremely closely to the model established by Rossini: a recitative is followed by a slow, introvert section before a messenger enters or a chorus intervenes and the situation changes, or else a new and more extrovert emotion is depicted in a thrilling cabaletta. The line-up of characters in the libretto by Antonio Piazza and Temistocle Solera likewise contains few surprises: in Oberto, too, it is the bass who stands in the way of the soprano and tenor and prevents them from finding true happiness in love. As a dutiful daughter Leonora cannot live with the knight who killed her father Oberto in a duel. And yet the figure of this young female member of the medieval aristocracy from the Veneto region is in many ways surprising, for she is no chaste virgin – the typical role of the soprano in other operas of this period – but a “fallen woman”. She has already given herself to Riccardo before the promised wedding, and so her father fights to expunge the stain on his family’s escutcheon – with predictably fatal results.
We do not know if Verdi already felt attracted to these moral grey areas, as he clearly was at a later stage in his career. Whatever the answer, there are many passages in the score that reveal him searching for a distinctive language of his own. The slow opening section of the quartet in Act II, for example, expresses the passions that have been roused, while the melodic line acquires a cutting edge on every strong beat as the result of a dissonant suspension or a non-harmonic note. In the finale to Act I Verdi uses similar means to illustrate the sense of scandal felt at Riccardo’s breach of faith, before bringing the ensemble to a fortissimo unison climax just as he had already done in the first-act trio. But there are other aspects of the score that are both more important and more interesting than Verdi’s handling of individual melodic details. One such aspect is the breathlessly impetuous forward thrust of the work. The scenes involving the main characters in particular are so heavily accentuated that even an audience that may not have been fully concentrating is bound to prick up its ears and pay attention to what is going on: when Leonora refers to her
“vow” – in other words, her promise of marriage – Verdi has her sing the decisive words completely unaccompanied and uses an ugly leap to the high octave to show how explosive is the fury of this cheated prima donna. And if the opera was a success in Milan – in its first season alone it received fourteen performances, with a further seventeen a year later – then this was due in no small part to the fact that the impresario of the prestigious Teatro alla Scala, Bartolomeo Merelli, had enlisted the services of an outstanding team of singers. The composer, who enjoyed the patronage of a number of influential members of the nobility, was to have a real chance to show off his gifts, and he certainly knew how to seize this opportunity.
Even though Oberto may be rarely staged today, Verdi had no reason to be ashamed of his very first opera, which he himself rehearsed for a production in Genoa the following year. And as they look back on an oeuvre teeming with countless riches, connoisseurs can already detect the seeds of almost all the ingredients that were later to constitute his art. In the words of the musicologist Alfred Einstein, “Verdi is an explosive musician from the beginning to the end.”
Доп. информация:
Musikalische Leitung: Antonello Allemandi
Inszenierung: Pier'Alli
Bühnenbild und Kostüme: Pier'Alli
Regie: Tiziano Mancini
Aus dem Teatro Verdi di Busseto
Chor und Orchester des Teatro Regio di Parma
Качество видео: HDTV
Формат/Контейнер: TS
Видео кодек: H.264
Аудио кодек: AC3
Видео поток: Cod.: V_MPEG4/ISO/AVC, 1920x1080i, 10.7 Mbps, 25 fps
Аудио поток: AC3, Chann. 6: 3F2R/LFE, SR:48 KHz, BR: 384 Kbps